دسترسی کاربران

امکانات وِیژه


سوالات متداول

در این بخش شما عزیزان می‌توانید سوالات متداول خود را ببینید و پاسخ خود را بیابید!

—————————————————————————–

۱- پرسشدر خصوص قرآن و نحوه حفظ حرمت کتاب قرآن رعایت چه نکاتی ضروری است؟ و آیا گذاشتن کتب علمی بر روی قرآن اشکال دارد؟ آیا حمل قرآن با نایلون دستی یا داخل ساک دستی جایز است؟

پاسخ: رعایت احترام قرآن مجید لازم است و از هر کاری که در عرف توهین محسوب شود باید اجتناب نمود بنابراین سعی کنید که قرآن بر روی سایر کتب قرار گیرد تا در نظر عرف توهین به حساب نیاید امّا حمل آن در ساک دستی و امثال آن مانعی ندارد.

۲- پرسشقرآنها و کتب ادعیه ای که کهنه و فرسوده شده باشند و قابل استفاده نباشند را چه باید کرد؟

پاسخ : اگر پاره شده و قابل استفاده نیست می توانند در رودخانه بریزند یا در زیر خاک پاک دفن کنند تا پوسیده شود.

۳- پرسشاینجانب می توانم عربی بخوانم ولی معنای آن را درک نمی کنم، ولیکن انگلیسی را به خوبی متوجه می شوم، بر اساس حدیث نبوی که «هر کس یک آیه از قرآن در ماه رمضان بخواند مانند خواندن تمام قرآن است» آیا اگر به انگلیسی هم خوانده شود همین طور است؟

پاسخثواب قرائت قرآن منوط به درک معنای آن نیست، اگر چه خوب است سعی شود تا معنی آن را درک نماید تا از ارشاد و علوم آن بهره مند گردد. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج۳، ص۶۲۴)

۴- پرسشآیا برای بجا آوردن سجده واجب قرآن باید نیت کرد و رو به قبله آنرا بجا آورد؟

پاسخ: برای بجا آوردن سجده واجب قرآن لازم است نیت نموده سر را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است مثل مهر و سنگ و … گذاشت ولی طهارت بدن و لباس و وضو داشتن و رو به قبله بودن شرط نیت و نیز برای خانم ها در این سجده رعایت حجاب در نماز لازم نیست. (ر.ک، تحریر الوسیله، ج۱، ص۱۷۸ م۶)

۵- پرسشهنگامی که شخصی از خیابان رد می شود و از بلندگو مسجد یا رادیو آیه سجده دار واجبی به گوشش برسد چه باید بکند؟

پاسخ: به نظر بسیاری از فقها در مورد سؤال بنابر احتیاط واجب باید سجده نماید البته لازم نیست سجده را در وسط خیابان انجام دهد بلکه در محلی که مناسب است سجده را بجا می آورد. البته بعضی از فقها می فرمایند اگر از نوار آیه سجده شنیده شود سجده واجب نمی باشد. مطابق نظر مرجع تقلید خود عمل نمایید. (ر.ک، تحریر الوسیله ج۱، ص۱۷۷ م۴)

۶- پرسشذکر سجده آیه سجده دار چیست؟ زمان ادای سجده واجب حین آیه است یا بعد از آیه؟

پاسخ: پس از شنیدن آیه سجده باید به سجده رفت و هر ذکری بگوئید مانعی ندارد ولی ذکری که بهتر است بگوید: لا اله الا الله حقاً حقاً لا اله الا الله ایمانأ و تصدیقاً لا اله الا الله عبودیهً و رّقاً سجدتُ لک یا ربّ تعبدأ ورقاً لا مستنکفاً و لا مستکبراً بل انا عبدٌ ذلیلٌ ضعیفٌ خائفٌ مستجیرٌ. پس از خواندن آیه سجده باید قرائت قرآن را قطع نمود و سجده را انجام داد و سپس به قرائت ادامه داد. (توضیح المسائل دوازده مرجع، م۱۰۹۹)

۷- پرسشاگر ترجمه آیات سجده دار را بخوانیم هم واجب سجده نمود یا خیر؟

پاسخ: فقط زمانی که متن عربی خوانده شود و یا شنیده شود سجده واجب است (ر.ک، تحریر الوسیله،ج۱، ص۱۷۷ م۴)

۸- پرسشآیا در هنگام عذر شرعی دست زدن به جلد قرآن و یا صفحات آن حرام است یا خیر؟

پاسخ: دست زدن به جلد قرآن و سفیدی کاغذ آن مکروه است و لمس نوشته آن حرام است. (ر.ک، تحریر الوسیله، ج۱، ص۵۲)

۹- پرسشآیا هنگام قاعدگی خواندن قرآن جایز است؟

پاسخ: خواندن قرآن در این حال مکروه است یعنی ثواب کمتری دارد. (ر.ک، تحریر الوسیله، ج۱، ص۵۶ م۱۶)

۱۰- پرسش: به همراه داشتن اسماء خداوند و پیامبران و آیاتی از قرآن چه به صورت پلاک و گردن بند و چه به صورت کاغذ یا نوشته هنگام ورود به سرویسهای بهداشتی چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر در پوشش باشد که با بدن بدون وضو، تماس نداشته باشد همراه بودن آن در فرض سؤال حرام نیست. (ر.ک، تحریر الوسیله، ج۱، ص۳۲)

۱۱- پرسشکاغذی که بر آن نام خدا نوشته شده در صورتی که بخواهیم دور بیندازیم اگر نام خدا را با قلم خط بزنیم که اصلاً مشخص نباشد و دور بیندازیم آیا مرتکب گناه شده ایم؟

پاسخ: در صورتی که نام خداوند متعال و حروف آن معلوم نباشد اشکال ندارد(ر.ک، تحریر الوسیله، ج۱، ص۳)[۱]

——————————————————————————-

آیا ذوالقرنین مطرح شده در سوره مبارکه کهف همان کوروش کبیر است ؟ نظر علامه طباطبایی چیست ؟

( مهدی ، دانشجوی دانشگاه آزاد کرج )

پاسخ :

ذوالقرنین یکی از شخصیت‌های قرآن و کتاب مقدس است. بر اساس قرآن، ذوالقرنین، سه لشکرکشی مهم داشت نخست به باختر، سپس به خاور، و سرانجام منطقه‌ای که در آن یک تنگه کوهستانی وجود داشت، او انسان یکتا پرست و مهربانی بود واز طریق دادگری منحرف نمی‌شد و به همین جهت مشمول لطف خدا بود، او یار نیکوکاران و دشمن ستمگران و ظالمان بود و به مال و ثروت دنیا علاقه‌ای نداشت، او هم به خدا ایمان داشت و هم به روز رستاخیز، او سازنده سدی بود، که در آن به جای آجر و سنگ از آهن و مس استفاده شده‌است و هدف او از ساختن این سد کمک به گروهی مستضعف در مقابل ظلم و ستم قوم یاجوج و ماجوج بوده‌است. رخی از مفسران و تاریخ‌دانان از آن میان ابوالکلام آزاد متفکر هندوستانی در کتاب ذو القرنین یا کوروش کبیر و شماری از مفسرین معاصر مانند مودودی، علامه طباطبایی صاحبالمیزان و مکارم شیرازی و سلطان حسین و نورعلی تابنده گنابادی حکایت از آن دارد که مشخصاتی که از این فرد در قران و تاریخ‌ها و داستان‌ها آمده‌است با منش تاریخی کوروش بزرگ همسویی دارد. برخی دیگر او را همان اسکندر مقدونی دانسته‌اند، و برخی منابع دیگر ذوالقرنین را از ملوک یمن ذکر کرده‌اند . در کتاب روح المعانی چنین آمده‌است که ذوالقرنین، همان فریدون پسر اثفیان پسر جمشید پنجمین پادشاه پیشدادی ایران زمین بوده، و پادشاهی دادگر و فرمانبردار خدا بوده. از سوی دیگر در کتاب صور الاقالیم نوشته ابی زید بلخی آمده که او مؤید به وحی بوده و در عموم تواریخ آمده که او همه زمین را به تصرف در آورده میان فرزندانش بخش کرد، قسمتی را به ایرج داد و آن عراق و هند و حجاز بود، و همو او را صاحب تاج سلطنت کرد، قسمت دیگر زمین یعنی روم و دیار مصر و باختر را به پسر دیگرش سلم داد، و چین وترک و خاور را به پسر سومش تور بخشید، و برای هر یک قانونی وضع کرد که با آن دستور براند، و این قوانین سه گانه را به زبان عربی سیاست نامیدند(؟!)، چون اصلش «سی ایسا» یعنی سه قانون بوده. و وجه تسمیه‌اش به ذوالقرنین «صاحب دو شاخ» می‌شود این باشد که او دو طرف جهان را مالک شد، و یا در درازای روزهای سلطنت خود مالک آن گردید، چون سلطنت او به طوری که در روضه الصفا آمده پانصدسال درازای کشید، و یا از این رو بوده که شجاعت و قهر او همه ملوک جهان را تحت‌الشعاع قرار داد. اشکال این گفتار این است که تاریخ بدان اعتراف ندارد . بعضی دیگر گفته‌اند: ذوالقرنین همان اسکندر مقدونی است که در زبانها نامی است، و سد اسکندر هم همانند یک مثلی شده، که همیشه بر سر زبانها هست. و بر این معنا روایاتی هم آمده، مانند روایتی که در قرب الاسناد از موسی بن جعفر(ع) نقل شده، و داستان عقبه بن عامر از فرستاده خدا، و داستان وهب بن منبه که هر دو در الدرالمنثور نقل شده. و بعضی از قدمای مفسرین از صحابه و تابعین، مانند معاذ بن جبل – به نقل گردهمایی البیان – و قتاده – به نقل الدرالمنثور نیز همین قول را اختیار کرده‌اند. و بوعلی سیناهم وقتی اسکندر مقدونی را وصف می‌کند او را به نام اسکندر ذوالقرنین می‌نامد، فخر رازی هم در برداشت بزرگ خود بر این دیدگاه پافشاری و پافشاری دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ذوالقرنین کلیک نمایید ….

——————————————————————————

نظر مراجع در مورد ریش تراشی چیست ؟ لطفا کلیه مراجع را بیان فرمایید ؟

( مصطفی از هشتگرد )

پاسخ :

تراشیدن ریش به فتوای تمام مراجع تقلید (آیت الله امام خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله سیستانی، آیت الله بهجت،آیت الله نوری همدانی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله تبریزی، آیت الله وحید خراسانی) حرام می باشد و کسی که ریش خود را بتراشد فعل حرام انجام داده است.

و به نظر تمام مراجعتشخیص صدق ریش، بر عهده ی عرف جامعه (عرف چیزی است که از لحاظ عقلی، نفس بدان عادت کرده و طبع سلیم آن را قبول کرده است)  می باشد. که مثلا عرف بگوید این فرد با این اندازه ریش برایش صدق ریش هست یا نیست.

زدن سیبیل چه حکمی دارد، آیا تراشیدن سبیل و موی روی گونه ها و زیر گلو هم حرام است؟

به فتوای تمام مراجع تراشیدن و جا گذاشتن سبیل اشکالی ندارد، مگر اینکه به قدری بلند باشد که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب بر خورد کند، که در این صورت جا گذاشتن سبیل مکروه می باشد.

تراشیدن موی گونه ها و زیر گلو هم اشکالی ندارد، حتی اگر آن را با تیغ یا بند بتراشند هم حرام نمی باشد.

به فتوای حضرت آیت الله امام خمینی (ره):

تراشیدن ریش با تیغ و ماشینی که مانند تیغ است، بنابر احتیاط واجب جاییز نیست.

توضیح المسائل امام خمینی، مسائل متفرقه

استفتائات  آیت الله خامنه ای:

سوال ۱۴۱۰- مراد از فک پائین که باقی گذاشتن موهای آن واجب است چیست؟

جواب: معیار این است که از نظر عرف، گذاشتن ریش صدق کند.

سوال ۱۴۱۱- ریش از نظر کوتاهی و بلندی باید چه مقدار باشد؟

جواب: حد معینی ندارد، بلکه معیار این است که عرفا بر آن ریش صدق کند و بلند بودن آن بیشتر از قبضه ی دست کراهت دارد.

سوال ۱۴۱۲- بلند کردن سبیل و کوتاه کردن ریش چه حکمی دارد؟

جواب: این کار فی نفسه اشکالی ندارد.

سوال ۱۴۲۱- آیا منظور از حرمت تراشیدن ریش، آن است که موهای صورت بطور کامل روئیده باشد و سپس تراشیده شوند، یا اینکه شامل موردی که مقداری از موهای صورت در آمده باشند هم می شود؟

جواب: بطور کلی تراشیدن آن مقدار از موی صورت که بر آن عنوان تراشیدن ریش صدق می کند، بنابر احتیاط حرام است، ولی تراشیدن مقداری از آن که عنوان مزبور بر آن صدق نمی کند اشکال ندارد.

سوال ۱۴۲۴- آیا اصلاح موی گونه ها اعم از اینکه با نخ باشد یا موچین حرام است؟

جواب: اصلاح موی گونه ها هرچند با تراشیدن، حرام نیست.

 استفتائات آیت الله فاضل لنکرانی:

سوال ۹۵۵- حکم تراشیدن ریش چیست؟ موهای روی گونه چطور؟

جواب: تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب حرام است ولی تراشیدن موهای روی گونه، مانعی ندارد.

  کتاب استفتائات آیت الله سیستانی:

سوال: تراشیدن ریش با تیغ یا با ماشین صفر آیا اشکال دارد؟ برای کسی که صدق ریش نکرده چطور؟

پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست، و تراشیدن موهای نازکی که از کودکی می روید اشکال ندارد.

سوال: در صورت حرمت تراشیدن ریش حدود آن کدام است؟

پاسخ: بنابر احتیاط واجب نباید تراشیده شود و در حدی ریش بگذارد که در عرف گفته شود ریش دارد.

سوال: تراشیدن ریش به اندازه ای که صورت سفید شود حکمش چیست؟

جواب: بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

  از استفتائات آیت الله بهجت :

۴۸۷- کوتاه کردن ریش تا چه حدی بدون اشکال است؟

جواب: اگر در عرف به آن تراشیدن ریش بگویند، اشکال دارد.

۴۸۹- تراشیدن موهای زیر گلو و بالای ریش با خود تراش، چه حکمی دارد؟

جواب: تراشیدن زیر گلو و روی گونه ها در حد اصلاح، مانعی ندارد.

فتوای آیت الله مکارم شیرازی :

۶- تراشیدن ریش: احتیاط در ترک آن است.

توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، مسائل عمومی مورد مبتلاء

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی:

سوال ۵۶۷- تراشیدن موی صورت و گلو و گونه با ماشینهای برقی چه حکمی دارد؟

جواب: در مورد موهای صورت اشکال دارد ولی در مورد موهای گونه و گلو اشکالی ندارد.

سوال ۴۹۸- فردی یک بار ریشش را از ته می تراشد، و نعوذ بالله گناه می کند، لکن پس از این نمی گذارد ریش بلند شود، و به حد صدق ریش برسد، یعنی هر مقدار که می روید آنرا می تراشد. لذا هیچ گاه ریشش به حد صدق ریش نمی رسد، آیا بر کار چنین شخصی ریش تراشی صدق می کند؟

جواب: این کار در نظر عرف ریش تراشی محسوب می شود.( تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب حرام می باشد.)

 فتوای آیت الله تبریزی :

مسئله ۲۸۳۳- تراشیدن ریش و ماشین کردن آن اگر مثل تراشیدن باشد، بنابر احتیاط حرام است.

توضیح المسائل آیت الله میرزا جواد تبریزی

استفتائات  آیت الله تبریزی:

سوال ۱۰۹۷- تراشیدن ریش چه حکمی دارد؟ در صورت جواز، حدود آنرا مشخص فرمایید؟

جواب: بسمه تعالی چنانچه مکلف مو در صورت داشته باشد بنابر احتیاط واجب باید ربعی از صورت را که چانه در آن قرار دارد، نتراشیده باقی بگذارد. بطوری که در وقت مواجهه مو در آن دیده شود و صدق کند ریش دارد.

سوال ۱۱۰۲- منظور از صدق ریش چیست؟

جواب: بسمه تعالی این که در عرف مردم به آن ریش بگویند.

سوال ۱۱۰۹- حکم تراشیدن ریش چیست و شهادت ریش تراش چگونه است؟

جواب: بسمه تعالی احتیاط واجب آن است که ربع صورتی را که چانه در آن واقع شده است نتراشد. و شهادت کسی که این کار را انجام می دهد مورد قبول نیست.

توضیح المسائل  آیت الله صافی گلپایگانی:

مساله ۲۸۳۶- تراشیدن ریش و ماشین کردن آن اگر مثل تراشیدن باشد، حرام استو در این حکم تمام مردم یکسانند و حکم خداوند بواسطه مسخره مردم تغییر نمی کند، پس کسی هم که اول تکلیف اوست، یا اگر ریش نتراشد مردم او را مسخره می کنند، چنانچه ریش بتراشد یا طوری ماشین کند که مثل تراشیدن ریش باشد حرام می باشد.

توضیح المسائل  آیت الله صافی گلپایگانی

استفتائات  آیت الله صافی گلپایگانی:

سوال- کوتاه کردن ریش با ماشین های معمولی دستی تا حدود یک میلیمتر جایز است؟

جواب- باید بنحوی باشد که عرفا صدق ریش کند.

سوال- نظر حضرت عالی پیرامون تراشیدن سبیل و ریش چیست؟

جواب- تراشیدن ریش حرام است ولی تراشیدن سبیل اشکالی ندارد.

استفتائات  آیت الله وحید خراسانی:

تراشیدن ریش

سوال ۱۸- تراشیدن ریش تمام صورت چه حکمی دارد؟

جواب- بنابر احتیاط واجب تراشیدن ریش چانه یا قسمتی از آن جایز نیست و اگر به مقداری ریش بگذارد که عرفا صدق کند ریش دارد، کافی است.

فتوای آیت الله نوری همدانی:

مسئله: تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

توضیح المسائل  آیت الله نوری همدانی

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به دفتر مراجع محترم تقلید مراجعه نمایید .

——————————————————————————

در چه مواردی غیبت کردن جایز است؟

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی

جواب:۱٫ متجاهر به فسق، یعنى کسى که آشکارا و علنى گناه مى کند، که غیبت کردن از او در همان گناه جایز است.۲٫ غیبت کردن مظلوم از ظالمى که بر او ظلم کرده، نسبت به آن ظلم.۳٫ در مورد مشورت، که اظهار عیب به قصد نصیحت مشورت کننده، در حدّى که نصیحت محقّق شود، جایز است.۴٫ غیبت بدعت گذار در دین، و کسى که موجب گمراهى مردم مى شود.۵٫ غیبت براى اظهار فسق شاهد، یعنى اگر کسى که شهادت مى دهد فاسق است، غیبت او به اظهار فسق او، براى آن که به شهادت او حقّى ضایع نشود، جایز است.۶٫ غیبت کردن از شخصى براى دفع ضرر از جان یا عرض یا مال آن شخص.۷٫ غیبت کردن از گناهکار به قصد بازداشتن او از آن گناه، در صورتى که به غیر آن بازداشتن او ممکن نباشد.

*کفاره غیبت

کسی که غیبت مومنی را کرده چکار کند آیا باید کفاره بدهد؟

مرتکب غیبت باید توبه کند، و بنابر احتیاط واجب از کسى که غیبت او را کرده، حلیّت بطلبد، مگر آن که حلیّت طلبیدن موجب مفسده‌اى شود، که در این صورت هر گاه یاد شخص غیبت شده را نموده، برای او استغفار نماید.

*مصادیق غیبت

موارد غیبت را بیان نموده و بفرمایید چه چیزی غیبت به حساب می‌آید؟

غیبت عیبِ مستور و پوشیده مؤمن، در غیاب او است، چه آن عیب را به گفتار بیان کند، یا به رفتار بفهماند، هرچند در اظهار عیب مؤمن قصد اهانت و هتک حیثیّت نداشته باشد، و اگر به قصد اهانت، عیب مؤمن را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است.

*شنیدن غیبت کسی که او رانمی شناسد ولی عکس او را دیده

آیا گوش دادن به غیبت در مورد کسی که او را نمی شناسیم هیچ برخورد و ملاقاتی با او نداشته ایم وفقط عکس او را دیده ایم، جایز است؟

در مفروض سؤال احتیاط واجب در ترک گوش دادن است.

                                                            ——————————————————————————

از خدا بترسيد و تسليم ما باشيد،و امور خود را به ما واگذار كنيد،چون وظيفه ما است كه شما را بى‌نياز و سيراب نماييم، همان‌طورى كه ورود شما بر چشمه معرفت به وسيله ما مى‌باشد. (اكمال‌الدين/2/510)